Hockey-SM

Strax sparkar femte slutspelsmatchen i hockey-SM mellan Färjestad och Frölunda i gång. Som värmlänning håller jag självklart på Färjestad men det var med blandade känslor jag såg den fjärde matchen annandag påsk. Det började med målet som inte var något mål och hela cirkusen som satte fart med färjestadsspelare som hoppade och skrek, viftande måldomare uppe under taket, Ledin som gjorde bort sig, igen, och TV4 som blåste upp och försärkte alltihop. Själv tyckte jag direkt att det inte gick att se om pucken var över linjen eller inte och i och med det måste det vara upp till måldomaren. Mycket riktigt åkte domare Lehti för att ringa efter avblåsningen. Det som faller mig mycket märkligt är hur "måldomaren" kan vara en funktionär. Borde inte någon som ska avgöra hurvida det är mål eller inte vara en opartisk domare, vilket ju naturligtvis inte kan vara fallet eftersom funktionären är avlönad/frivillig Frölundasupporter. Detta gäller självklart inte bara i Frölundaborg utan generellt i alla arenor (hur der fungerar under landskamper vet jag inte).

Att det inte var mål spelade dock inte någon roll när slutsignalen ljöd och Färjestad tog åter igen ledningen med 3-2 i matcher och har alltså chans att avgöra ikväll. Per Ledin spelar trots allt i kväll men har dömts att betala 20 000 kronor i skadestånd eftersom ett disiplinärende har inletts av hockeyförbundet. Som supporter är det naturligtvis pinsamt när ens lag företrädare uppförsig illa gång på gång men samtidigt är han en duktig hockeyspelare och gör ett jävla jobb på isen.

Färjestad har alltså två matchbollar på Frölunda och spänningen börjar redan stiga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback